måndag 19 maj 2014

"Vi är en bortglömd grupp mammor."

-"Ensamstående mammor bor trångt, har sämre hälsa och lever på marginalen jämfört med sammanboende föräldrar."

"Ensamma mammor...
...är vanligare än pappor. 
...bor trångt, har sämre hälsa och svårare att klara löpande utgifter.
...släpar efter i ekonomisk utveckling."

Läser en artikel i tidningen mama om ensamstående mammor. Kan inte låta bli att bli lite upprörd när jag läser den, och känner inte igen mig alls i vad där står. Drar dem alla ensamstående mammor över en kant? Får alla samma stämpel från början? 

Bor trångt?! Visst, jag bor i en lägenhet på 30 kvd, men det passar oss perfekt just nu. Jag har ett sovrum, kök/vardagsrum och Viggos "rum" är en omgjord walk-in-closets. 

Sämre hälsa?! Nej! Jag hittar inte något att klaga på, på min hälsa! 

Lever på marginalen?!
Jag betalar alla mina räkningar varje månad, handlar mat, blöjor, kläder och allt vad som behövs, och Viggo får sina sparpengar översatt på sitt konto varje månad. Och visst finns där lite pengar kvar till fika, Ikea, eller en tripp till Stockholm också! 
 
Ja, jag är ensamstående, men det blir vad man gör det till! 


5 kommentarer:

  1. Helt rätt!! Har aldrig haft det så bra ekonomiskt som jag har det nu trots 3 dubbel så dyr hyra och massa andra räkningar.

    SvaraRadera
  2. Tror inte de har dragit alla över en kam utan skrivit artikeln efter studier gjorda. Att du inte har det så och känner igen dig är ju bara väl, dessvärre så är det nog faktum att för många andra är detta verkligheten. Istället för att bli upprörd på artikeln kan man ju se det från två ljusa sidor 1) du är en av de lyckligt lottade som inte lever i den situation de framställer och 2) det är väl bara bra att de belyser det problem som uppenbarligen finns för dem som är mindre lyckligt lottade. I allmänhet skulle jag nog även säga att den största gruppen som har det svårt ekonomiskt som ensamstående är de som lever i storstäder där allt är extremt dyrt (där det iof kan vara svårt även för par att få det att gå runt) ohälsa är en faktor som kommer utav dålig ekonomi vilket gör det hela till en ond cirkel! Hoppas inte du tar illa vid dig att jag ifrågasätter ditt inlägg men ibland måste man tänka lite utanför sin egen värld och förstå att man inte alltid är som den stora massan (tack och lov för det i vissa stunder :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag tar absolut inte illa vid för ditt svar!
      Men det är mer ofta än sällan man får frågan hur man kan klara sig ekonomiskt, hur man har råd med allt själv, hur jag kan klara av att ta hand om ett så pass litet barn helt själv osv osv. Givetvis hade det säkert varit bättre om vi varit två i situationen, men nu är det inte så, och mitt svar på alla dessa frågar är och förblir, det blir vad man gör det till.

      Radera
    2. Jag ville mer med mitt inlägg visa att man även som ensamstående mamma kan klara av det rent ekonomiskt och utan några fel på hälsan. Jag uppfattade artikeln som nedlåtande och att det är ett misslyckande att vara ensamstående eftersom man då inte enligt dem har råd med något, och man mår dåligt över det.
      Man kan helt enkelt ha det bra också fast att man är ensamstående :)

      Radera