onsdag 4 november 2015

Dålig förälder?

Igår kväll var jag och Viggo iväg och åt hos ett par vänner. Dem har också barn, 4 och 2 år gamla. 
Viggo bestämde sig ganska snabbt vig middagsbordet att han inte skulle äta någon mat! 4 åringen frågade om man kunde få glass efter maten, och som alla föräldrar alltid svarar; då får du äta upp det som ligger på tallriken först. 
Deras två barn åt givetvis upp, medans Viggo satt där och tog inte en tugga. Jag sa till honom, som man som förälder gör (eller?): äter du inte någon mat får du ingen glass. 
Han åt inte mer för det. 
Maten plockades undan och dem andra två barnen gick och hämta vars en glass. Viggo då?! Jo.... Han kom med sina stora ögon och blinkade så mycket han kunde och sa: glass mamma. 
Hur gör man då som förälder??! 
Ska han få en glass för att dem andra tog vars en. Eller ska man stå på sig och tänka, nä han åt inte upp, jag sa till honom, nu blir det ingen glass. 
Förstår en tvååring det? Varför får dem andra barnen glass och inte jag? Förstår dem "hoten" man säger åt dem för att få dem att göra vissa saker?
Denna gången blev det ingen glass för Viggo... Och ja, jag känner mig jätte orättvis trots allt! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar