onsdag 7 september 2011

Kan du höger och vänster?!

Efter som att det envisas om att JAG ska grooma i maraton, så är det en del saker man behöver kunns för att klara av det! Fokosera, kunna vägarna och räkna ut tider. Räkna ut tider kan jag, fokosera... hm, jag försöker i alla fall. Kunna vägarna kan jag, MEN!! Jag kan inte höger och vänster. Jag blandar i hop det som sjutton, och nu i Breda provade jag till och med att skriva vänster på vänster handen och höger på höger handen. Men trots det så sa jag höger ibland när vi skulle vänster och tvärtom, fast att jag kan vägarna!!
Hittade en undersökning på internet om det...



Har du svårt för höger och vänster?

Du är inte ensam – och du är definitivt inte korkad. Eftersom vi är släkt med naturfolken, som fortfarande orienterar sig efter väderstrecken och omgivningen, är det svårare för oss att lära oss höger- och vänstersystemet.

Ny forskning visar att det är onaturligt för oss att lära oss höger och vänster och har inget att göra med hur bra vi hittar i vår omgivning. Det kan vi i stället tacka vår inre kompass för.
– Vår förmåga att hitta i omgivningen är sannolikt evolutionärt betingad och oberoende av höger-vänster-begreppen. Därför tror forskare att vi har en inre kompass på samma vis som många fåglar och fiskar, och kanske även andra djur, säger Henrik Zetterberg, professor i neurokemi vid Sahlgrenska akademien i Göteborg.

Höger och vänster är något de flesta barn lär sig i förskoleåldern och förståelsen för begreppen utvecklas parallellt med språket. Vissa lär sig snabbare, andra långsammare, och vad denna skillnad beror på vet man alltså inte ännu.

Bara att vi inte behöver ha dåligt samvete för att vi inte svänger åt rätt håll när någon säger ”kör till höger”.

Träna. Hjärnan tränar när kroppen tränar. Alla rörelser som innebär att man korsar höger och vänster sida – till exempel nuddar höger knä med vänster hand – tränar upp samarbetet mellan de båda hjärnhalvorna.

Byt. Prova att borsta tänderna med vänster hand om du är högerhänt. En högerhänt persons hjärna är upptränad för att använda högra delen av kroppen. Genom att använda vänstra delen stärker man kopplingarna i den högra hjärnhalvan och även samarbetet mellan hjärnhalvorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar