lördag 26 mars 2011

Adress: lite överallt.

Jag funderar över hur många ställen man behöver bo på under en månad för att man ska kunna kalla sig luffare!? Är det 4 så är jag och Sune ett par starka kandidater till detta. Kristianstad-Billeberga-Vallby-Järrestad. Kollar man även vad alla dessa 4 ställen har gemensamt så är det gård, och hästar! Vi trivs!

Jag och Sune har haft en fantastiskt skön vecka med lugn och ro, och låånga sovmorgnar. Att ha hand om 3 ½ hästar är inte jätte ansträngande, så det har hunnits med mycket på dagarna ändå. I Torsdags bestämde jag träff med Emelie för att ta en tur till Malmö och kika in på Mila mässan för i år. Jag måste säga att jag är väldigt fasinerad av alla dessa tjurar och kor som står där inne i hyfsat trånga spiltor men som verkar så coola i alla fall. Där fanns ett par tjurar som man inte kan tänka sig finns i denna värld så stora dem var, som leddes runt där i grimma, och som dem tvättade med hörgtryckstvätt helt utan någonting... Och dem säger att hästfolk är pjåkuga med sina hästar!! Då har dem aldrig träffat ko-folk!! Det skurades, och tävttades, och borstades, och sprayades hårspray och luktegott, och det mockades så fort dem skitit, och det var till och med en som stod med en hink bakom så fort kon lyfte på svansen! Dessa människor. Och till råga på allt så ställer dem ut korna också. Inget för mig och Emelie var väl det vi kom fram till av den dagen i allafall. Men som sakt. Ganska fasinerande att se faktiskt.

Och som alla andra år så var såklart världens finaste hästar där och visade upp sig :). Revolt och Candy fick ha turen det här året! Axel var där och körde lite.. kan man kalla det inomhus maraton!? Nja, knappt. Men han körde igenom ett par koner och visade upp sig och hästarna ialla fall. Men nytt för i år var att jag stod som åskådare och inte hästskötare.. Kändes lite konstigt och vemodigt på något sätt. Men det är snart över igen. Snart är sommaren här, och det är jag som står som hästakötare igen för världens mest underbara hästar <3. Kan det blir bättre?

I går, fredag var det en planerad hingstvisning på Flyinge som jag, Johanna och Frida tänkte åka på. Det gjorde vi också :). Men vi fick en häst med oss på vägen dit som lämnades av i Flyinge, men det gick fint!
Några fina hingstar fanns där väl allt, men hur knoppar folk egentligen!? Ena hästen hade 37 knoppar, den andra 5, den tredjes spredades åt alla håll, och den fjärdes var knoppade med vita gummiband! Välkomen till landet lagom, Sverige! Lagom många knoppar, och med svarta gummiband tack! Kalla det arbetsskada eller ej, men om man nu ska anstränga sig att göra hästen fin, kan man väl göra det ordentligt! Eller?
Som avslut på hingstvisningen hade dem en ceremoni, typ, för vår allas Master! Många ögon fylldes med tårar. Dem visade på en skärm när Kyra K. red en uppvisning med facklor på Flyinge för många år seda. Väldigt fint! Och som en extra hyllning för detta så var det rea pris i fall man ville inseminera sitt sto med just Master...

Idag, Lördag. Jobb på Bollerup. Hade morgon stalltjänst imorse, sen körde jag hem till Anny och Gustav för att släppa ut hästarna innan dem kom hem igen. Jag hann precis :). Åt frukost/lunch tillsammans, sedan tackade jag och Sune för oss, för den här gången och begav oss mott Järrestad. Igår på väg hem ifrån Flyinge ringde telefonen och ett ny jobb dök genast upp! Så nu flyttar vi från Vallby, till Järrestad, men dock bara fram till Måndag. Förhoppningsvis åker vi tillbaka till Billeberga då igen. Men vem vet, det kanske dyker upp något annat på vägen!?

Sitter på kontoret och väntar på att klockan ska bli 15.00 så att vi kan börja och avsluta eftermiddags stalltjänsten för den här dagen. Räknar jag lite snabbt i huvudet är det väl någonstans mellan 60-80 hästar som vi ska ta in och fodra! men det går lätt som en plätt när vi är 10 styckna snabba hästtjejer som jobbar på!

När stalltjänsten är över tänkte jag stanna kvar en liten stund och ge kärlek till Abbe. Han brukar uppskatta när man klappar och borstar lite på han, så jag brukar göra det :). Sen bär det av mot vårt 4:e hem den här månaden för att avsluta dagen där med deras hästar och hundar.

Imorgon blir det åter en dag här på skolan, med förhoppningsvis fint väder, snälla hästar och duktiga elever. Man kan ju alltid hoppas i alla fall!

... och glöm inte att ikväll när du går och lägger dig ska du ställa FRAM klockan 1 timme! Annars kan det bli lite jobbigt imorgon. Funderar på i fall jag ska skicka och påminna mina elever som jobbar imorgon eller inte. Men komm nog fram till att det ända som händer är att kommer 1 timme tidigare, och det är ju bättre det än 1 timme försent. Så jag struntar nog i det :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar